ورزش و بیش فعالی - مجله بیش فعالی ایران

ورزش و بیش فعالی ، مقوله ای است که سالها در حال بررسی است. اما به تازگی تحقیقاتی ثابت کرده است که تمرین میتواند علایم بیش فعالی را کاهش دهد و به بهبود آن کمک کند. Dr. Betsy Hoza ، استاد روانشناسی دانشگاه Vermont میگوید ایده این تحقیق، بعد از دیدن تاثیر ورزش روی تمرکز بچه ها در یک مدرسه ی ابتدایی به سراغش آمده.

این تحقیق برای والدینی که دنبال درمان های غیر دارویی برای فرزندانشان هستند ، میتواند روزنه ی امیدی باشد. البته در این تحقیق ثابت شده که دارو درمانی ، رفتار درمانی شناختی و ورزش در کنار هم میتوانند مفید واقع شوند.

ورزش و بیش فعالی
ورزش و بیش فعالی

یکی از نکات کلیدی و مهم تاثیر ورزش در بیش فعالی این است که این روش درمانی هیچ ضرری ندارد. از نکات مثبت تاثیر ورزش در بهبود بیش فعالی میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش استرس
  • کاهش رفتارهای بدون فکر
  • افزایش حافظه
  • بهبود عملکرد اجرایی (برنامه ریزی ، سازماندهی و به بهبود حافظه)
  • افزایش سطح فاکتور نورون زایی مغز (فاکتور مهمی در مقوله ی یادگیری و حافظه)

چه ورزشی مناسب است ؟

ورزش باید تبدیل به یک عادت شود ، یعنی به صورت جدی، حداقل ۴-۵ روز در هفته و هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه دنبال شود. ورزشهای برای بیش فعالی مناسب هستند که فاکتورهای زیر را داشته باشند :

  • ضربان قلب را افزایش دهند
  • نفس کشیدن را سریع تر کنند
  • باعث عرق کردن شوند
  • باعث خستگی عضلات شوند

از این رو، ورزشهای زیر پیشنهاد میشود :

  1. دویدن
  2. پیاده روی تند
  3. دوچرخه سواری
  4. شنا

اما مسئله ای که مطرح میشود ، مشکل بیش فعال ها در دنبال کردن یک سرگرمی یا ورزش به طور منظم است. از این رو پیشنهاد میشود که موارد زیر را برای استمرار بیشتر ورزش به کار بگیرید:

  • پیدا کردن یک همپا
  • پیدا کردن جذاب ترین ورزش
  • انجام ورزش هنگام صبح، قبل از خوردن دارو

ورزش و بیش فعالی : کلام آخر

ورزش و بیش فعالی

در نظر داشته باشید ، دارو درمانی مهمترین درمان بیش فعالی است و تمام راه های گفته شده ، تنها درمان های کمکی بیش فعالی هستند.

درمان بیش فعالی با ریتالین

منابع : Webmd / childmind

دیدگاهتان را بنویسید