مشکل خواب بیش فعال ها +ویدیو - مجله بیش فعالی ایران - دیر به خواب رفتن یا ?

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، نرخ بیش فعالی در بزرگسالان، بین ۴-۵% است. همچنین این گزارش می گوید ابتلا در پسر بچه ها  شایع تر از دختران است، ولی در بزرگسالان زنان بیشتری مبتلا به بیش فعالی هستند. بیش فعالها، متاسفانه مشکلات متنوعی در مبحث خواب دارند. برای مثال، تحقیقی که به تازگی در مورد مشکل خواب بیش فعال ها انجام شده نشان میدهد آنها، در روز بیشتر از باقی افراد میخوابند. همچنین این تحقیق نشان میدهد که ۵۰% کودکان بیش فعال، در تنفس هنگام خواب مشکل دارند. این عدد در باقی کودکان تنها ۲۲% است. همچنین، سندرم پای بیقرار نیز در کودکان بیش فعال بیشتر از باقی افراد است. تاثیر مشکلات خواب در بزرگسالان و کودکان متفاوت است.

بزرگسالان در مواجه با مشکلات خواب کسل شده، در حالی که کودکان سرعت عملکرد شان بیشتر میشود. شاید همین رفتار متناقض کودکان، باعث اشتباه در تشخیص درست این اختلال شود. نکته ی جالب این است که تحقیقات دیگری نشان داده که حل کردن مشکل خواب، به تنهایی میتواند مشکلات بیش فعالی و عدم تمرکز بعضی از کودکان را بهبود بخشد.

در بزرگسالان، بیماری های مربوط به بی خوابی و بیش فعالی در بیشتر موارد نشانه های مشترکی دارند.در درصد زیادی از افراد، اختلالات بیش فعالی و خواب، به اشتباه به جای هم تشخیص داده میشوند.

مشکل خواب بیش فعال ها

به سختی خوابیدن

حدود سه چهارم بیش فعال ها، گفته اند که شبها نمی توانند مغزشان را برای خوابیدن خاموش کنند. آنها خودشان را جغد مینامند، یعنی بعد از غروب آفتاب انرژی بیشتری پیدا میکنند ! گروه دیگر گزارش کرده اند که آنها وقتی سرشان را روی متکا می گذارند، برعکس تمام روز تازه انرژی پیدا میکنند. آنها می گویند افکارشان، از یک موضوع به موضوع دیگر می پرد.

قبل از بلوغ، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیش فعال ها مشکلات خواب دارند. این درصد، دو برابر باقی کودکان است. این مقدار، با افزایش سن بیشتر میشود. حدود ۵۰ درصد بیش فعال های ۱۲ تا ۲۰ ساله ، مشکل خوابیدن دارند. همچنین ۷۰ درصد بیش فعال ها گزارش کرده اند که بیش از یک ساعت در تخت ، برای خوابیدن تلاش میکنند.

خواب بی قرار

حتی اگر بیش فعال ها خوابشان هم ببرد، خوابشان بی قرار است.شاید این یکی از اصلی ترین مشکل خواب بیش فعال ها باشد. به این معنی که آنها دائم از این پهلو، به آن پهلو می شوند و با کوچکترین صدا بیدار میشوند. برای همین ترجیح میدهند تنها در تخت بخوابند.

مشکل خواب بیش فعال

راهکارهایی برای حل مشکل خواب بیش فعال ها

  • از تخت خواب، فقط برای خوابیدن استفاده کنید. کارهای دیگر را به هیچ وجه روی تخت انجام ندهید
  • یک روتین منظم برای خواب داشته باشید. ساعتی مشخص بخوابید (حتی روزهای تعطیل) و ساعتی مشخص از خواب برخیزید
  • سعی کنید در طول روز نخوابید (حتی برای نیم ساعت !)
  • از نوشیدن قهوه در ساعات پایانی روز خودداری کنید.
  • سعی کنید با روانپزشکتان ، در مورد مصرف قرص ملاتونین صحبت کنید
  • اگر در طول روز بیشتر ورزش کنید، (بخصوص ورزشهای ایروبیک) ، راحت تر به خواب میروید.

نرم افزار موبایل کمکی برای مشکل خواب بیش فعال ها

این نرم افزار اندروید، به شما کمک میکند که تایم منظم تری را برای خواب تعبیه کنید. لظفا فقط از طریق گوشی اندرویدی ، این لینک را باز کنید

 

منبع : chadd.org

 

 

دیدگاهتان را بنویسید