مشکل بیش فعالی : هدف گذاری - مجله بیش فعالی ایران - + ویدیو - همراه با راه حلی برای بهبود

یکی از عمده مشکل بیش فعالی ، برنامه ریزی و هدف گذاری است. مشکل اصلی شامل موارد زیر است :

  • اولویت بندی
  • حل مسئله
  • مدیریت زمان
  • دنبال کردن چیزی تا آخر

این مشکلات در بیش فعال ها باعث تضعیف روحیه ، اظطراب و نا امیدی میشود. خوشبختانه، استراتژی های تایید شده ای برای حل این بحران وجود دارند. در این مقاله ، قصد داریم ۵ راه حل را به شما عزیزان معرفی کنیم:

 

 

 

حل مشکل بیش فعالی : هدف گذاری

اهداف را مشخص کنید

اهداف موثر ، مشخص و قابل اندازه گیری هستند. برای مثال، تعیین هدف “دویدن برای ۳۰ دقیقه، سه بار در هفته راس ساعت ۶” بهتر از گفتن “دویدن برای کاهش وزن” است. مثال دیگر این است که بگویید : “نان را از وعده ی صبحانه حذف میکنم” ، به جای اینکه با خود قرار بگذراید که بهتر غذا بخورید

زمان اتمام را در نظر بگیرید

یکی از راه های حل این مشکل بیش فعالی، این است که زمان اتمام اهداق را مشخص کنید و برای هر هدف، یک ددلاین درنظر بگیرید. برای مثال با خود قرار بگذارید که “تا ماه آذر ۱۴۰۰ ، وزن خود را ۷۰ برسانید”. یا مثلا بگوید که “تا تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ پایان نامه ی خود را مینویسید”

به چرایی هدف بیندیشید

مهم است که هدف شما از انجام یک کار چیست. هر چقدر دلیل و چرایی یک امر مهم باشد ، انگیزه نیز به همان میزان بالا میرود.

هدف باید جذاب باشد

مشکل بیش فعالی

یکی از عمده مشکل بیش فعال ها، انجام دادن کارهای خسته کننده است. پس سعی کنید هدف را به هر نحوی که شده برای خود جذاب تر کنید. یکی دیگر از مواردی که به بهتر انجام دادن هدف کمک میکند، تقسیم کردن هدف به وظایف ریز تر است.

برای مثال، اگر میخواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، برنامه را اینگونه تقسیم کنید :

  • با یک پزشک، وضعیت خود را چک کنید
  • بر اساس نیازهای بدنتان و با مشورت با یک متخصص، رژیم غذایی مناسبی انتخاب کنید
  • یک ورزش را انتخاب کنید. ورزشی که آنقدر برای شما جذاب باشد که آن را ادامه دهید.
  • بعد از انتخاب ورزش، به باشگاه رفته و ثبت نام کنید

مشاوره آنلاین بیش فعالی

برای حل مشکل بیش فعالی ، یک سیاست در نظر بگیرید

حتما یک استراتژی تنظیم کنید. با تنظیم استراتژی ، مشخص میکنید که آیا نیاز به بازبینی در تاریخ ها ، شرایط و اهداف هست یا خیر.

یک شخص ناظر را تعیین کنید

مشکل بیش فعالی
مشکل بیش فعالی

برای افزایش بهره وری و اطمینان از نتیجه، از یک دوست بخواهید تا پیشرفت شما را بررسی کنید. این بررسی میتواند روزانه ، هفتگی و یا ماهانه باشد.

اهدافتان را بنویسید

اهدافتان را برای بالا بردن شانس موفقیتتان بنویسید. اهداف نوشته شده باعث میشود هر روز برنامه ی مشخصی داشته باشید.

دست آورد های خود را جشن بگیرید

وقتی که کاری را به درستی انجام دادید ، به خودتان پاداش دهید. این کار باعث میشود که انگیزه ی بیشتری پیدا کنید.

 

برویم نوشته ی یک بیش فعال ، در مورد مشکل بیش فعالی را بخوانیم :

سلام من آنا هستم. من۱۶ سال دارم و دانش آموز هستم . من به تازگی متوجه شدم که اختلال کم توجهی یا ADD دارم. شاید بپرسین از کجا فهمیدم ؟ اتفاقات زیادی توی زندگی من رخ داد که باعث شد من بفهمم این اختلال رو دارم از جمله بازیگوشی و یکجا بند نشدن ,پر حرفی, مشکلات تمرکز و همچنین مشکلات درسی(مشکل بیش فعالی) .البته این آخری تو مدرسه خیلی منو به دردسر انداخت تا جایی که میخواستن از مدرسه اخراجم کنن .من اون موقع ۷ ساله بودم تازه به مدرسه رفته بودم . مشاور مدرسه از من چند تا ازمون گرفت و بعد با پدر و مادرم صحبت کردو توضیحات مختصری بهشون داد .

بعد ازشون خواست منو پیش یک متخصص ببرن و اونا هم منو پیش یک روانپزشک بردن . من خیلی از اونجا خوشم اومد دوباره کلی ازمون دادم . کمی هم بازی کردم تا اینکه خانم دکتر همه چیز رو برای من توضیح داد که من چه مشکلی دارم و برای من مشاوره با روانشناس ,بازی درمانی و دارو تجویز کرد . اولش کمی سخت بود تا به قرص و داروها عادت کنم و خانواده ام دچار مشکلاتی شدن اما الان اوضاع بهتری دارم .

امروز قراره به یک مشاوره گروهی برم . بار اول هست که میخوام با بقیه بچه هایی که مثل من ADD ,ADHD رو دارن حرف بزنم. بنظر من که خیلی هیجان انگیز. راستش من خیلی هیجان زده میشم وقتی یه چیزی رو خیلی دوست دارم و اینکه همیشه برای انجام کارها اشتیاق خاصی نشون میدم.

گاهی دیدن مردمی که انقدر بیحال و بی انگیزه زندگی می کنن منو ناراحت می کنه. حتی دلیلش رو هم نمیدونم چیه . مگه قراره چند روز زندگی کنیم ؟

اون روز بعد از مدرسه سریع لباس هام و عوض کردم عصرونه امو خوردم و به همراه مادرم به کلینیک مشاوره ی جدیدی که قرار بود برم رفتم. یکم اضطراب هم داشتم . همیشه اضطراب و استرس چاشنی زندگی من هست که البته با مصرف داروها کمی بهتر شده . داشتم با مادرم حرف هایی که قراره بگم رو مرور می کرد همیشه از این راهکار استفاده می کنم تا استرسمو کم کنه . اول خودمو معرفی می کنم احتمالا راجع به مدرسه ازم بپرسن .گاهی یکسری اتفاقا تو زندگی من رخ میداد که باید با ترفندهای روانشناسی حلشون می کردم . بهتر بود راجع به مدرسه و اتفاقاتش صحبت کنم .

بلاخره رسیدیم با مامان خداحافظی کردم و وارد کلینیک شدم بعد از اون خانم منشی منو به کارگاه مشاوره برد یک اتاق با ۱۰ تا صندلی که تقریبا هم پر بود از بچه های هم سن و سال من که جلسه اولم بود ولی اونا معلوم بود از قبل همدیگرو میشناسن یا اینجا اومدن تو همین فکرها بود که یک خانم جون و زیبا با لبخند وارد شد و سلام کرد حال همه رو پرسید و سعی کرد اسامی همه رو بگه تلاش می کرد ببینه یادش هست اسم هاشون رو یا نه تا اینکه به من رسید و گفت : ببینید بچه ها یه عضو جدید داریم . خودتو معرفی می کنی عزیزم ؟

و من شروع کردم

سلام آنا هستم و طبق معمول پرحرفی کردم

  • آنا کمی از مدرسه بگو الان مدرسه چطور ایا مشکلی داری هنوز یا اینکه …

(مثل عادت همیشه که نمیگذارم کسی حرفشو کامل بگه تو حرفش پریدم و گفتم )بله بله مثلا هفته پیش مشاور مدرسه امون راجع به هدف صحبت کرد. اینکه ما چه هدفی برای آینده امون داریم میخوایم در آینده چکاره بشیم .قرار شد برای هفته بعد یعنی فردا اهدافمون رو روی کاغذ بنویسیم و با خودمون ببریم مدرسه . من خیلی فکر کردم خیلی برام سخت بود که بفهمم دقیقا چی میخوام و بین اینهمه علاقه و آرزو کدوم هدف رو باید دنبال کنم . اصلا تا حالا هر وقت خواستم کاری رو انجام بدم دچار مشکل شدم . همیشه با شوق و ذوق یک کاری رو شروع می کنم ولی زود خسته میشم و اصلا نمیتونم کارو تموم کنم یا بیخیالش میشم یا انقدر سرسری می گیرمش که زودتر تموم بشه نمیدونم باید چکارکنم ؟

مشکل بیش فعالی

  • ممنون از توضیحاتت آنا

بازم من خیلی حرف زدم

نه عزیزم اشکال نداره توضیحاتت خیلی کامل و دقیق بود . خب بچه ها ایا شما هم چنین مشکلاتی رو تجربه کردین یا نه برام بگین

حل مشکل بیش فعالی

و بچه ها شروع کردن به توضیح دادن یکی میگفت اصلا مشکلی نداره فقط انجامش بده (JUST DO IT ) و از این شعارها. گفت خوش به حالش که چنین مشکلی نداره ولی خیلی ها هم بودن که از مشکلاتشون گفتن . یکی گفت که اصلا هیچ کاری رو شروع نمی کنه تو ذهنش به یک چیزی فکر می کنه ولی موقع عمل بیخیالش میشه ودر نهایت روانشناسمون بود که گفت: خب شما هم کم و بیش با مسئله ای که آنا داره درگیر شدین بگذارین موضوع امروز رو همین بگذاریم .

ببینید بچه ها درسته این مسئله برای بعضی از شما وجود داره اما راه حلی هم برای این مسئله هست چیزی به نام تقابل ذهنی (MENTAL CONTRASTING)بله این دقیقا همین چیزی که همه ما کم داریم حتی ما ادم های معمولی بله حتی ما هم در هدف گذاری دچار مشکل می شیم .( خودمونیم از تشبیه ش خنده ام گرفنت اینطور که من فهمیدم این خانم ADD و ADHD رو اختلال نمی دید نگاه بازی داشت و می گفت شما استثنایی و خاص هستین). حرف های قشنگی می زد و همینطور که می گفت من و بقیه بچه ها هم حرفاشو یادداشت می کردیم .

تقابل ذهنی

تقابل ذهنی یعنی اینکه به ذهنت نشون بدی دقیقا چی میخواد چه راهی رو باید بره چطوری باید برای هدفت تلاش کنی و چطوری میتونی بدستش بیاری.
قبل از اون اول نقشه راهتو رسم کن. باید بدونی چی میخوای چقدر هدفت برات مهمه اگر انجامش ندی چی میشه خلاصه یک پیش بینی برای اینکه بدونی دقیقا چی میخوای . بعد با تقابل ذهنی هدفتو برای خودت ملموس تر کن.

تقابل ذهنی می گه یک کاغذ بردار و یادداشت کنم چی میخوای چرا میخوای چه راه هایی برای رسیدن بهش وجود داره .بعد از هممون خواست یک کاغذ جدا کنیم و این ها رو روش بنویسم . بعد بنویسید رسیدن به این هدف چه سود ها و چه ضرر هایی داره اگر به هدفمون نرسیم چه سود ها وضررهایی رو به خودمون رسوندیم و اینکه چه مشکلاتی سر راهمون هست و برای حل مشکلات چه راهکارهایی وجود دارن . شروع کنید بچه ها بنویسید .
همه با شور و اشتیاق شروع به نوشتن کردن . میدونستم امروز یه روز متفاوت و عالی خواهد بود. آگاهی و دونستن حالمون رو خوب می کنه و بهمون ارامش می ده .من هم شروع کردم به نوشتن .
سلام من انا هستم من میخوام در اینده یه دختر شاد و موفق باشم

حل مشکل بیش فعالی

نویسنده نوشته ی یک بیش فعال: خانم کیانا مرادیانی

دیدگاهتان را بنویسید