خواب بیش فعال ها - مجله بیش فعالی ایران

خواب بیش فعال ها ، همیشه مسئله ی مهمی برای آنها بوده. بیش فعال ها یا در خوابید یا در زود بیدار شدن مشکل دارند (یا هر دو مسئله). اما راه حل این مشکل چیست ؟
تقریبا ، سه چهارم بیش فعال ها گزارش کرده اند که شبها نمیتوانند موقع خواب ذهنشان را خاموش کنند. برای همین دیرتر به خواب میروند. با این حال اکثر بیش فعال ها، در طول روز احساس خواب آلودگی میکنند. همچنین ۸۰% بیش فعال ها نیز در بیدار شدن از خواب مشکل دارند. اما علت این امر چیست ؟

خواب بیش فعال ها

علل مشکل خواب بیش فعال ها

محرک ها

بیش فعال ها معمولا قهوه خور های قهاری هستند. همچنین داروهای محرک (مثل ریتالین) نیز باعث بیخوابی میشوند.

عدم برنامه ریزی :

بیش فعال ها معمولا در اکثر چیزها بی برنامه هستند. این بی برنامگی شامل خواب آنها هم میشود. نداشتن ساعت خوابی روتین و منظم یکی از علل این بی خوابی است.

بیماری های ثانویه

بیش فعال ها ، معمولا بیماری های ثانویه دیگری مثل اضطراب ، افسردگی ، اختلال دو قطبی و سایر اختلالات روانی را در کنار بیش فعال دارند. این بیماری ها نیز یکی از دلایل مشکلات خواب بیش فعال ها است.

راه حلی برای حل مشکل خواب بیش فعال ها

  •  سعی کنید قبل از خواب دوش بگیرید، دوش گرفتن با آب ولرم رو به داغ باعث حس آرامش و خواب آلودگی میشود
  • نگاه کرد به آکواریوم یا چراخ خوابی که رنگهایش به آرامی عوض میشود به شما کمک میکند تا سریعتر به خواب بروید.
  • سعی کنید کارهایی مثل حل کردن پازل ، گوش دادن به موسیقی آرامبخش (مثلا صدای طبیعت) یا کتاب صوتی را در تخت انجام دهید.
  • تمرین کنید که عضلاتتان را موقع خواب ریلکس کنید. این تمرین به بهتر خوابیدنتان کمک میکند.
  • سعی کنید دمای اتاق خوابتان را خنک کنید. خوابیدن در اتاق خنک ، سریعتر از خوابیدن در اتاق گرم است
  • قبل از خوابیدن خوردنی سبکی بخورید. خوردن قبل از خواب به هم زودتر خوابیدن کمک میکند هم به بهتر بیدار شدن

خواب بیش فعال ها

راه حل هایی برای بهتر بیدار شدن

معمولا ، بیش فعالها همانقدر که در خوابیدن مشکل دارند، در بیدار شدن از خواب نیز این مسئله را دارند. برای رفع این معضل پیشنهاد هایی برای شما داریم.

  • سعی کنید ، ساعت زنگدار یا گوشی موبایلتان را کمی دورتر از تختتان قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردنش از جا برخیزند. این کار به بیدار شدنتان کمک میکند.
  • سعی کنید پس از بیدار شدن از خواب آب خنک بنوشید. آب باعث حس شادابی و بیداری میشود.
  • وسایلتان را از شب قبل آماده کنید. برای اینکه صبح وقت کمتری را برای آماده شدن سپری کنید
  • یک تایمر تنظیم کنید تا به شما نشان بدهد برای رفتن به مدرسه چقدر وقت دارید.

در کل، بیدار شدن و خوابیدن ( به طور کلی بهداشت خواب) مقوله ی مهمی در زندگی هر فرد است. در نظر داشته باشید که کم خوابیدن علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت جسمی فرد ایجاد میکند ، بر سلامت ذهنی افراد نیز موثر است، بخصوص سلامت ذهنی بیش فعال ها …

 

منبع : ADDTuide

دیدگاهتان را بنویسید